طرح پژوهشي بهبود فرایندهای کسب و کار بانک شهر
فرایند یکی از مفاهیم پایهای در چارچوبهای مدیریتی جدید میباشد که نقشی محوری در بازاندیشی و بازآرایی سازمانها دارد. امروزه راهکارهای مبتنی بر فرایند و فرایندگرایی از برترین راهکارهای مدیریت تغییر در سازمانها شمرده میشوند. این تحقیق با رویکرد فرایندگرایی و با هدف بهبود مستمر « فرایند پرداخت مالی»، « فرایند شارژ و پرستاری دستگاه¬های خودپرداز خارج از شعب»، « فرایند پولرسانی به شعب بانک و جمع¬آوری پول از فروشگاه¬های شهروند و جایگاه¬های CNG»، « فرایند خرید، انبار و اموال»، « فرایند استخدام» و « فرایند اعطای تسهیلات» بانک شهر انجام شده¬است. برای ارزیابی هر فرایند مجموعهای از شاخصهای ارزیابی تعریف شده و مورد بررسی قرار گرفته است. در ارتباط به هر فرایند، دادههای عملکردی مورد نیاز جمع¬آوری و تجزیه و تحلیل شده و پیشنهادهایی برای بهبود هر یک از آنها ارائه شده است. کلیات برخی از پیشنهادهای فوق در ادامه این صفحه ارایه گرده¬است. علاوه بر پیشنهادهایی که برای بهبود در مورد هر فرایند داده شده است، پیشنهادهایی نیز برای بهبودهای فراگیرتر ارائه شده است. این پیشنهادها، با توجه به فرایندهای بررسی شده، بر پایه ارزیابی و برآورد وضعیت بانک شهر در زمینه فرایندگرایی و مکانیزاسیون انجام شده است. در این پیشنهادها تاکید شده است که به سطح بلوغ مکانیزاسیون فرایندها توجه جدی شود. همچنین، تاکید میشود که فرایندگرایی فراتر از گزیدن چند فرایند و بررسی جداگانه آنها است. برای دست یافتن به بهبودهای عمده از طریق راهکارهای فرایندگرا لازم است فرایندهای بانک شهر به تمامی مورد بررسی قرار گیرد و چرخه عمر فرایندها به طور کامل لحاظ شود. برای دست یافتن به این هدفها پیشنهاد میشود راهکار معماری سازمانی به عنوان یک ابزار استراتژیک مد نظر قرار گیرد.
عزیزاله جعفری ( دانشگاه علم و فرهنگ )